Финансијска подршка породици са децом

Накнада зараде за време породиљског одсуства, одсуства са рада ради неге детета и одсуства са рада ради посебне неге детета (накнада зараде) је класична мера финансијске подршке породици путем које се олакшава усклађивање рада и родитељства.

Накнада зараде износи 100% основне зараде запосленог за месец који претходи месецу у коме отпочиње коришћење одсуства увећане по основу времена проведеног на раду за сваку пуну годину рада остварену у радном односу у складу са законом, а највише до пет просечних месечних зарада у Републици, за сву децу, без обзира да ли се ради о периоду породиљског одсуства, одсуства са рада ради неге детета или одсуства са рада ради посебне неге детета, невезано за ред рођења детета, уз услов да је подносилац захтева непосредно пре коришћења овог права био више од шест месеци у непрекидном радном односу, односно обављао самосталну делатност.

Право на накнаду зараде за време породиљског одсуства, одсуства са рада ради неге детета и одсуства са рада ради посебне неге детета остварују мајке запослене код послодавца, односно мајке које обављају самосталну делатност а захтев се подноси општинској – градској служби дечије заштите према седишту послодавца.

Уз попуњен образац захтева, потребно је доставити следећа доказе:

- решење послодавца о праву на породиљско одсуство, праву на одсуство са рада ради неге детета, односно праву на одсуство са рада ради посебне неге детета;
- потврду послодавца о дужини радног стажа корисника непрекидно и непосредно пре остваривања права;
- потврду послодавца о висини основне зараде запосленог и увећане зараде, по основу времена проведеног на раду за сваку пуну годину рада остварену у радном односу, за месец који претходи месецу у коме отпочињење коришћење одсуства;
- обрачун зараде, односно накнаде зараде који је послодавац дужан да достави запосленом, у складу са законом, за последња три месеца која претходе месецу у коме отпочињење одсуство;
- потврду о кретању просечне месечне зараде код послодавца за последња три месеца која претходе месецу у коме отпочиње одсуство;
- потврду надлежног органа о месечној основици на коју се плаћају доприноси за обавезно пензијско и инвалидско осигурање, за последња три месеца која претходе месецу у коме је започето коришћење одсуства, и по истеку године потврде о коначној основици (за лице које самостално обавља делатност);
- решење надлежног органа о привременом затварању радње, односно о привременом поверавању обављања те делатности другом лицу; односно личну изјаву да у време трајања одсуства неће обављати исту или другу делатност (доставља лице које самостално обавља делатост коју због њене природе није могуће пренети на друго лице);
- извештај о привременој спречености за рад у време породиљског одсуства и ради посебне неге детета – дознака;
- извод из матичне књиге рођених за децу;
- фотокопију оверене здравствене књижице мајке, односно корисника права;
- фотокопију здравствене документације детета ( уз захтев за посебну негу детета).Право на накнаду зараде за време одсуства са рада ради посебне неге детета остварује један од родитеља детета млађег од 5 година коме је због тешког степена психофизичке ометености неопходна посебна нега.

Родитељски додатак је мера једнократне подршке породици која је инструмент популационе политике.
Право на родитељски додатак остварује мајка за прво, друго, треће и четврто дете под условом да је:

- држављанин Републике Србије;
- има пребивалиште у Републици Србији;
- остварује право на здравствену заштиту преко Републичког завода за здравствено осигурање
- непосредно брине о детету за које је поднела захтев и није лишена родитељског права у односу на децу претходног реда рођења.

Редослед рођења утврђује се према броју живорођене деце мајке у моменту подношења захтева за остваривање права на родитељски додатак.

Захтев за остваривање права на родитељски додатак са комплетном документацијом подноси се најкасније до навршена три месеца живота детета.

Родитељски додатак не може се остварити ако мајка и чланови породице у којој живи плаћају порез на имовину на пореску основицу већу од 12.000.000,00 динара. Родитељски додатак не може се остварити ако родитељи у моменту подношења захтева живе и раде у иностранству.

Право на родитељски додатак остварује се на основу поднетог захтева мајке општинској – градској служби дечије заштите у месту пребивалишта и следећих докумената:

- извода из матичне књиге рођених за сву децу, који не могу бити старији од 6 месеци;
- уверења о држављанству Републике Србије мајке које не може бити старије од шест месеци;
- фотокопије личне карте мајке;
- фотокопије здравствене књижице мајке;
- пријава пребивалишта за децу;
- уверења надлежног органа старатељства да мајка непосредно брине о детету за које је поднела захтев, те да није лишена родитељског права у односу на децу претходног реда рођења;
- две фотокопије картице текућег рачуна отвореног код Поштанске штедионице (за кориснике који немају отворен текући рачун код Поштанске штедионице отвара се код ове финансијске организације, у сврху исплате права, по службеној дужности посебан рачун).
Исплата родитељског додатка за прво дете врши се једнократно, а за друго, треће и четврто дете у 24 једнаке месечне рате.

Дечији додатак остварује један од родитеља односно старатеља, хранитеља који је држављанин Републике Србије, има пребивалиште на територији Републике Србије и здравствено је осигуран преко Републичког завода за здравствено осигурање, за прво четворо деце под условом да о њима непосредно брине од дана поднетог захтева.

Деца за коју се остварује право не могу бити старија од 19 година и морају се редовно школовати у школама које су у систему школа Републике Србије. Подносилац захтева и чланови породице не могу поседовати непокретности осим одговарајућег стамбеног простора у коме живе који не може бити већи од собе по члану домаћинства увећане за још једну собу. Подносилац захтева и чланови домаћинства могу поседовати пољопривредно земљиште које не прелази два хектара по члану домаћинства. Подносилац захтева и чланови породице не могу поседовати новчана и друга ликвидна средства у вредности већој од износа 30 дечијих додатака по члану породице у моменту подношења захтева.

Захтев за остваривање права на дечији додатак подноси се у општинској – градској служби дечије заштите у месту пребивалишта родитеља и уз њега се прилажу следећа документа:

- фотокопије извода из матичне књиге рођених за сву децу у породици;
- фотокопија уверења о држављанству Републике Србије подносиоца захтева;
- фотокопије личних карата одраслих чланова заједничког домаћинства, а за децу фотокопије пријава пребивалишта;
- фотокопије оверене здравствене књижице подносиоца захтева;
- потврда о приходима у три месеца који претходе месецу подношења захтева за све чланове породичног домаћинства;
- потврда о катастарским приходима у претходној години за све чланове породичног домаћинства (из места рођења и места пребивалишта);
- пореско уверење из места пребивалишта о имовинском стању домаћинства;
- доказ о незапослености (уверење Националне службе за запошљавање и фотокопија радне књижице);
- школске потврде за децу основношколског и средњошколског узраста, односно потвреда надлежне здравствене установе о разлозима за нередовно школовање;
- доказ о чињеницама у вези непокретности, као и стамбеног простора (извод из земљишних књига – власнички лист, уговор о куповини непокретности, решење о порезу, уверење Републичког геодетског завода, уговор о коришћењу стана и др.);
- фотокопија картице текућег рачуна.

Ако је потребно, ради доказивања посебног статуса, прилажу се и:

- акт о разврставању за дете ометено у развоју;
- акт о продужењу родитељског права;
- докази на основу којих се остварује статус самохраног родитеља ( извод из матичне књиге умрлих за другог родитеља, пресуда о разводу брака, потврда војног органа, потврда казнено-поправне установе),
- докази о старатељству, хранитељству (акт надлежног органа старатељства).

Исплата дечијег додатка врши се на текући рачун Поштанске штедионице а корисницима који га немају службеним путем отвара се посебан рачун код Поштанске штедионице. У захтеву се обавезно наводи тачан поштански број места пребивалишта за прву исплату.

Право на дечији додатак признаје се у трајању од годину дана. Захтев за обнављање права подноси се најраније 30 дана пре истека важности решења. Уз попуњен образац захтева потребно је приложити доказе о приходима домаћинства исплаћеним у последња три месеца пре подношења захтева а од других доказа само за промене које су од утицаја на остваривање права.